Behind the Throne

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana:
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Narsismi

Narsismi 03.05.2011 11:59 #289

• Mercutio
  • Mercutio hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Täysjäsen
  • Täysjäsen
  • Mazoku
Tämä on minua kauan kiinnostanut aihe. Eri lähteiden mukaan arvioidaan narsisteja olevan 1-9% väestöstä, mutta henkilökohtaisesti uskon, että diagnosoitavien narsistien määrä on varmasti suurempi. Ihmisellä on ihan normaalia olla jonkin verran narsistisia taipumuksia ja piirteitä, mutta sairaaksi kuvio muuttuu siinä vaiheessa kun mopo lähtee käsistä ja "minästä" tulee maailman mahtavin. Uskon, ettei kaikki narsisteja pystytä diagnosoimaan, sillä usein edes heidän lähipiirinsä ei tunnista heitä narsisteiksi.

Ohessa mielestäni yksi parhaimmista piirrelistoista:
Narsistien ominaisuuksia

Tuleeko edeltävästä listasta ketään tuttua tai tutun tuttua mieleen? Itse tunnen ainakin yhden henkilön, jonka voin lähes satasen varmuudella väittää narsistiksi.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

“I don't have dreams. How can I say it? I myself am a dream.”

Vs: Narsismi 03.05.2011 12:07 #290

• Varaktori
  • Varaktori hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
Niinsanotuissa ufopiireissä olen jättiläismäisellä egolla varustettuihin ihmisiin törmännyt enemmän kuin usein. Kun sitten monta narsistia laitetaan samaan koriin, niin raastavia riitojahan siitä syntyy.

Onneksi olen työelämässä narsisteilta säästynyt. Eipä olisi herkkua jos sellaisia olisi työporukassa. Eipä nyt tule mieleen sellaisia muutenkaan ihan lähipiiristä.

Vs: Narsismi 03.05.2011 13:20 #291

• Nomi
  • Nomi hahmo
  • Poissa
  • Tulokas
  • Tulokas
Taisi itsellä osua noin 1/5 ja etenkin kohta 17 :D
Joten olen kai narsisti?

Re: Vs: Narsismi 03.05.2011 13:43 #293

• Mercutio
  • Poissa
  • Täysjäsen
  • Täysjäsen
  • Mazoku
Varaktori, sehän siinä vielä on haasteellista kun löytyy niitä muuten vain hyvin omahyväisiä ja itserakkaita otuksia, jotka kuitenkaan eivät ihan täytä narsismin kriteereitä. Siksihän diagnoosin on oikeutettu antamaan vain psykologi tai psykiatri tms. Harmi, mulla oli jo leimasetti täällä valmiina. :D

Nomi, tuskinpa olet. :D Jokaisella meistä on ihan tervettä olla pieniä narsistisia piirteitä.

Narsistit ovat kyllä paljon muutakin kuin vain itseään rakastavia rassukoita. Niin paljon tuhoa pystyvät aiheuttamaan toisille, että joillakin on elämä romuttunut täysin. Lienen saanut kiksejä "narsistien uhrit" keskusteluista.

Vs: Re: Vs: Narsismi 04.05.2011 05:51 #294

• Leukippos
  • Leukippos hahmo
  • Poissa
  • Konkari
  • Konkari
Ei tuolla Nomin 1/5 tuloksella voi kutsua itseään edes varttinarsistiksi. Kyllä yli puolet pitää olla ja reilusti voidakseen käyttää narsisti-nimitystä.
:evil:
Jos kaikkiin kohtiin tulee negatiivinen vastaus, voiko olla jo itsetunnostaan huolissaan? Minulla tietenkään ei ole sitä ongelmaa. Pois se minusta.
Ihminen ei kuitenkaan ole on-off oikein missään suhteessa. Mielenterveys kuin terveyskin ovat usein määrittelykysymyksiä. Harmaa alue on laaja. Siksi nämä jutut kannattanee jättää asiantuntijoille. Toki mielipiteen ilmaisun vapaus tulee olla. :evil:
Terveen määritelmä: "Ei ole tutkittu vielä tarpeeksi" :woohoo:

Vs: Re: Vs: Narsismi 04.05.2011 15:41 #301

• Sinuhe
  • Sinuhe hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
Foorumikeskusteluissa minuun pätee ainakin seuraavat kohdat:

"Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana. "

"Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein. "

"Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä. "

"Kokee olevansa aina väärinymmärretty. "

Olenko nyt siis trolli vai narsisti? :silly: :whistle:

Puheesi on kärpäsen surinaa korvissani.

Vs: Re: Vs: Narsismi 04.05.2011 15:44 #302

• Varaktori
  • Varaktori hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja

Sinuhe kirjoitti: Olenko nyt siis trolli vai narsisti? :silly: :whistle:

Selkeästi:

:whistle:

Viimeksi muokattu: : Varaktori.

Vs: Re: Vs: Narsismi 04.05.2011 15:45 #303

• Sinuhe
  • Sinuhe hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
Introvertti ja narsistikin saattavat mennä sekaisin, jos joku tulkitsee itsenäisyyden itserakkaudeksi. Toisaalta myös eksovertti saattaa tulkita introvertin väärin:

"Ennen kaikkea introvertti saa energiansa omasta itsestään, ja jatkuva muiden kanssa vuorovaikuttaminen pikemminkin vie sitä häneltä kuin ylläpitää sitä. Introvertit tarvitsevat omaa rauhaa "ladatakseen akkujaan".

Introvertit ovat hiljaisia ja varautuneita, minkä kovaääniset ekstrovertit usein sekoittavat itseluottamuksen puutteeseen."

fi.wikipedia.org/wiki/Introvertti

Vs: Re: Vs: Narsismi 04.05.2011 17:18 #304

• Mercutio
  • Poissa
  • Täysjäsen
  • Täysjäsen
  • Mazoku
Mutta narsisti tarvitsee muiden ihailua. Ekstrovertti saa muista ja muiden kanssa olemisesta energiaa, mutta se on pääosin positiivista energiaa mikä siinä virtaa puolin ja toisin. Narsisti vetää toisten energiat ja voimat. Voisi kuvata narsistia niin että se on kuin musta aukko, joka nielaisee kirkkaan tähden niin ettei sen valo enää pääse siitä jyräämisestä läpi.

Sinuhe, hyvin kyllä tunnet itsesi. :D Ja Varaktori, hyvä kuva!

Vs: Narsismi 06.05.2011 17:52 #307

• Leukippos
  • Leukippos hahmo
  • Poissa
  • Konkari
  • Konkari
Mitä sitten on henkinen tasapaino? Mihin ihmisen pitäisi pyrkiä?

Itse -70 luvulla nuoruudessani pyrin sivistämään itseäni niin maan ?... tavattomasti. Hyvä etten pikkurilli pystyssä naukkaillut punkkua ja puhunut viipyilevistä tammahtavista jälkimauista. Onneksi olin silloin vielä absolutisti. Muussakin itseni sivistämisessä oli ihan tarpeeksi puurtamista.
Niin siinä vaan kävi, ettei kannettu vesi kaivossa pysynyt.
Jäljelle on jäänyt mieltymys klassiseen musiikkiin, jonkin verran filosofiaan ja paljon tieteis- fantasia- ja Scifi kirjoihin.

Silloin rankkoja liikunnallisia harrastuksia pidettiin jopa vähän rahvaanomaisina ja nyt liikunta (luonnossa) on minulle suorastaan intohimo. Tänä vuonna on jo toista sataa kilsaa sileää vettä siirtynyt vajaan kymmenen sentin etäisyydellä gluteus maksimuksistani. Tai minähän se ahteereineni olen siirtynyt kajakissani veden yllä. Ekstrovertti tai introvertti, niin melkein häpeillen hiivin ( vanha gubbe) mela kädessä rantaan ajatellen, että mitähän ne naapurit..... Aivan samoin piilottelen taloyhtiömme rannalla lukiessani Enqvistin Kosmoksen hahmoa tai Niiniluodon totuuden rakastamista. Remes on sentään miehekästä lukemista. Kuka nyt haluaisi olla naapureiden mielestä snobi?
Ei vaan.
Kun ihminen on mitä on; myöntää sen nahkoineen ja karvoineen ja kykenee myös elämään sen mukaan, niin silloin kai henkilökohtainen tasapaino on saavutettu, Ja jos käyttäytymiseni ei ympäristöä häiritse, niin paskat siitä, mitä joku muu ajattelee. Ei tässä iässä enää suuresti itseään muuteta. Periaatteeni on oppia yksi uusi asia päivässä tai kokea jokin ennen kokematon asia. Ei sekään aina onnistu.

Vs: Narsismi 08.05.2011 16:57 #309

Narsismi on varsin loppuunkulunut sana. Ihmisten luokitteleminen johtaa aina ylilyönteihin. Kahta samalaista ei ole, ei edes ns. narsisteissa.

Itse olen introvertti, vältän ihmiskontakteja, jos ne eivät ole välttämättömiä. Intensiivinen sosieteeraamien kuluttaa minut loppuun.

Tämä on joskus tulkittu narsismiksi, vaikka en osaa ymmärtää miksi.

Vs: Narsismi 20.06.2011 08:28 #409

• Mercutio
  • Poissa
  • Täysjäsen
  • Täysjäsen
  • Mazoku
Jos joku moisesta onnistuu vääntämään narsistiksi niin ei taida olla ihmisellä tietoa mistä puhuu. Omaa tilaa kaipaa varmasti jokainen joskus, toiset enemmän ja toiset vähemmän. On myös niitä, jotka eivät tunnu pärjäävän yksin, mutta heillä on monilla muitakin ongelmia. Ehkä jonkinlaista läheisriippuvuutta.

Omaa tilaa vaativat, introvertit ja ekstrovertit eivät yleensä onnistu toiminnallaan ympäristöään saastuttamaan, toisin kuin narsisti.

Mikä olis narsistin täydellinen vastakohta?

Vs: Narsismi 28.06.2011 18:54 #417

• Sinuhe
  • Sinuhe hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja

Mercutio kirjoitti: Mikä olis narsistin täydellinen vastakohta?

Minä? :whistle:

Oiskohan se jonkunnäköinen altruisti (joka on egoistin vastakohta)?

Vs: Narsismi 10.07.2011 20:27 #472

• Mercutio
  • Poissa
  • Täysjäsen
  • Täysjäsen
  • Mazoku
Altruismin vastakohta on egoismi. Voiko altruismi olla egoismia tai narsismia jos muiden auttamisesta saadaan itse jotain mielihyvää?

• Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.323 sekuntia