Behind the Throne

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana:
  • Sivu:
  • 1

AIHE: LHC:n painajainen – Skenaario on Toteutunut

LHC:n painajainen – Skenaario on Toteutunut 03.01.2020 00:08 #4580

• psq
  • psq hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Kultajäsen
  • Kultajäsen
Saksalainen fyysikko Sabine Hossenfelder kertoo blogissaan Back ReAction:
“ Lopetin lukion vuonna 1995. Tuo oli vuosi, jolloin huippukvarkki kokeellisesti löydettiin. Se oli teorian pohjalta keksitty jo vuonna 1973. Lukiessani tuolloin uutisia löydöstä lumouduin siitä kiehtovasta matematiikasta, jonka avulla fyysikot pystyivät rekonstruoimaan alkeishiukkasten rakenteen. Vuonna 1995 ei olisi ollut vaikea ennustaa, että alan opiskelemaan teoreettista korkeaenergiafysiikkaa.
Tuskin silloin ymmärsin, että yli 20 vuoden ajan niin väliaikaisen näköinen kuin hiukkasfysiikan standardimalli on, se pysyy voittamattomana ja tarkkuuden maailmanmestarina, ärsyttävästi menestyvänä, mielivaltaisena, ja silti mahdottomana ylittää.
1990-luvun lopulla teimme kaikkea, lisäsimme neutriinomassoja etc, mutta nuokin ideat juonsivat juurensa 1950-luvulle. Vuonna 2012 löydetty Higgs oli saanut alkunsa 1960-luvun alkupuolelta. Ja vaikka kaikki olivat arvottaneet standardimallin ”rumaksi” Stephen Hawkingistä Michio Kakun ja Paul Daviesin väliltä, se on silti parasta, mitä voimme tarjota.
Siitä kun siirryin fysiikkaan olen nähnyt lukemattomia malleja, joita on ehdotettu ja sitten vääräksi havaittu. Olen nähnyt kasoittain 'dark matter' kandidaatteja, joista yhtäkään ei ole löydetty. On vain säädetty rituaaliparametrejä havaintojen puutteen selitettämiseksi. Olen nähnyt supersymmetrisiä hiukkasia "ennusteltavan" niiden jatkuvasti kasvavien massojen myötä, joistakin gigaelektronivolteista (GeV) noin 100 GeV:iin, aina LHC-energioihin yltäviin teraelektronivoltteihin (TeV) saakka.
Ja nyt, kun LHC ei ole nähnyt ainuttakaan superpartneria, niin hiukkasfyysikot ovat enemmän kuin halukkaita siirtämään maalitolppia.
Kts. "The Collider That Could Save Physics"
www.scientificamerican.com/article/the-c...-could-save-physics/
Ammatillisen urani aikana olen nähnyt vain epäonnistumisia. Hiukkasfyysikkojen epäonnistuminen tässä osoittaa, että tulisi löytää tehokkaampia matemaattisia välineitä jo olemassa olevien teorioiden parantamiseksi. Kyllä, epäonnistuminen on osa tiedettä - se on turhauttavaa, mutta ei huolestuttavaa. Minua huolestuttaa paljon enemmän se, että emme voi oppia epäonnistumisista. Sen sijaan, että kokeilisimme jotain uutta, olemme yrittäneet samaa asiaa aina vain uudestaan ja uudestaan, odottaen poikkeavia tuloksia.
. . . Hiukkasfyysikot pelaavat edelleen samoilla säännöillä kuin vuonna 1973.
Viimeisen kymmenen vuoden ajan Teille on kerrottu, että LHC:n täytyy nähdä Higgsin lisäksi uutta fysiikkaa, koska muuten luonto ei ole ”luonnollinen”, natural – tekninen termi, joka on keksitty kuvaamaan teorian numeerisen sattuman astetta. Minulle naurettiin, kun selitin, etten osta luonnollisuutta, koska se on filosofinen kriteeri, ei tieteellinen. Mutta tässä sain viimeisen naurun: Osoittautuu, että ei pidä kertoa luonnolle sitä, mikä on luultavasti luonnollista”.
backreaction.blogspot.com/2016/08/the-lh...o-has-come-true.html
Kuten aina, kommenttipalstaa kannattaa myös seurata.
Noin siis Hossenfelder. Periaatteessa hän kertoo, että 40 vuotta on lyöty päätä seinään eikä ole edistytty sitten 70-luvun alun.
Toki 'älypuhelin' on keksitty ja siihen luovan toiminnan myötä kehitelty kaiken maailman appseja yms. On kehitteillä SmartCityjä ja mitä vain pilvipalveluita ja IoT juttuja. Mutta mihin on kadonnut todellinen luovuus? :whistle:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

• Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.163 sekuntia