Behind the Throne

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana:
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Onko tiede tullut tiensä päähän?

Onko tiede tullut tiensä päähän? 07.02.2019 10:19 #4566

• Varaktori
  • Varaktori hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja

psq kirjoitti: Päivitetään hieman tätäkin. Ainakin lukukertoja on ollut toistasataa, vaikka kommentoinnit ovat jääneet Varaktorin varaan. Aihepiirin ydin ja merkitys ei kuitenkaan ole ihan sieltä pienimmästä päästä.

Täällä taitaa vähemmän liikkua tieteen tekijöitä ja pahaa pelkään ettei tämä oikein muita kiinnosta vaikka tietysti pitäisi kiinnostaa.

psq kirjoitti: Off Topic.
BTW: Voltage-Controlled Oscillator (VCO) onko sinulla menossa kaukoputken linssihionta projekti. Käväisin skeptikkojen sivulla ja päättelin että olisi??

Olen minä joskus akromaatin tehnyt enkä tee ikinä enää toista, vielä vähemmän apokromaattia. Jälkimmäisessä olisi kuusi pintaa hiottavana ja kiillotettavana. Ei ole enää ihmisen hommaa se. :evil:

Peilissä sentään van yksi pinta ja sellainen on työn alla. Tässä tapauksessa apupeilinkin joutuu tekemään itse joten kyllä siinä hommaa piisaa. :woohoo:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Varaktori.

Onko tiede tullut tiensä päähän? 07.02.2019 18:28 #4567

• psq
  • psq hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Kultajäsen
  • Kultajäsen
Joskus 80-luvun alussa tuli Newton reflectorin pääpeili hiottua. Halkaisijaltaan n. 15 cm. Heikinheimon oppaasta otin tuolloin mallia. Laita projektistasi oma ketju. Nuo on kiinnostavia juttuja ja niitä on kiva seurata ja kommentoida. Ne myös motivoivat uusia 'alokkaita' käden taitoihin. Siis Ritchey–Chrétien työn alla?

Onko tiede tullut tiensä päähän? 09.02.2019 11:43 #4568

• Varaktori
  • Varaktori hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja

psq kirjoitti: Joskus 80-luvun alussa tuli Newton reflectorin pääpeili hiottua. Halkaisijaltaan n. 15 cm. Heikinheimon oppaasta otin tuolloin mallia. Laita projektistasi oma ketju. Nuo on kiinnostavia juttuja ja niitä on kiva seurata ja kommentoida. Ne myös motivoivat uusia 'alokkaita' käden taitoihin. Siis Ritchey–Chrétien työn alla?

Heikinheimon kirjasta minäkin ensimmäiset oppini sain ja myöhemmin sitten Turusen kirjasta lisää. Nykyään tietysti internetistä löytää paljon tietoa tästäkin aiheesta. Minun on jo vuosia pitänyt perustaa ihan omat sivut tälle harrastukselle, mutta eipä ole siihen ollut aikaa. Ehkä tänne voisi siitä jotain kirjoitella. Olen tässä vuosikymmenten varrella jo useampia erilaisia rakentanut. Nyt on tosiaan muutaman vuoden ollut työn alla hiukan erikoisempi ratkaisu.

Onko tiede tullut tiensä päähän? 10.02.2019 15:31 #4569

• psq
  • Poissa
  • Kultajäsen
  • Kultajäsen
Hopeoitko vai pinnoititko ensimmäisen peilisi alumiinilla? Itse hopeoin ja se oli varsinainen episodi. :evil: Ensinnäkin siinä tarvittiin aikas kovia kemikaaleja. Ne olivat sinänsä halpoja lukuunottamatta hopeanitraattia, jota ei saanut ostaa ilman lupaa ja hopeanitraatti oli vielä ryökäleen kallista - paljon kalliimpaa kuin puhdas hopea. Päätinpä tehdä sitä sitten itse. Apteekista sai savuavaa typpihappoa ja kultasepänliikkeestä puhdasta hopeata - rakeista. Sitten hieman moolisuuslaskelmia ja siinä se. Kun hopea oli viimein liuennut happoon vein litkun ulos lasiastiassa pienen hellan päälle ja pienellä teholla sitä lämmitin. Nesteet alkoi liuoksesta haihtumaan ja se oli noin tunnin kuluttua kiteistä. Aivan kuin jäätä tai jäämoskaa - upean näköistä. En kuitenkaan ekalla kerralla onnistunut tuossa hopeoinnissa. Oliko siis nitraatissa vikaa. Eräs kaverini oli hommissa tuohon aikaan Fermionin lääketehtaalla Hangossa ja annoin hänen mukaansa näytepalan valmistamastani nitraatista. Olivat labrassa laittaneet sen massaspectrometriin ja tuloksen sain pian. Se oli puhdasta hopeanitraattia 99,9 %. Vika ei ollut siis hopeanitraatissa. Se oli kevät aikaa, kun hopeoin autotallissa ja tuulettaa piti ja oli kylmä. Ensimmäinen hopeointiyritys meni pieleen, kun reaktio vaati syntyäkseen yli 20 C lämpötilan. Tein kuitenkin yhdellä kertaa tuota hopeanitraattia sen verran paljon, että kokeillakin saattoi. Muistaakseni puhdas hopea maksoi tuolloin jotain 1,5 markaa/gramma typpihapon hinta ei juuri mitään. Sen sijaan hopeanitraatti ostettuna olisi ollut 16,5 markkaa/gramma + luvat päälle. Tein sitä muistaakseni 40 g. Toisella yrityksellä homma onnistui. Se oli mielettömän hienon näköistä kun hopea alkoi pelkistymään peilin pintaan ja itse neste muutui täysin sysimustaksi, niin mustaksi, että ei toistaiseksi ole eteen tullut yhtä mustaa nestettä:woohoo:

Viimeksi muokattu: : psq.

Onko tiede tullut tiensä päähän? 10.02.2019 16:25 #4570

• Varaktori
  • Varaktori hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
Se oli 80-luvun alkupuolta kun olen ensimmäisen peilini hionut ja silloin Teknofokus teki peilien aluminointia kohtuullisella hinnalla joten hopeointiin ei tarvinnut lähteä. Tämä nykyinen projekti lähtee aluminoitavaksi ulkomaille jos joskus siihen pisteeseen päästään.

Onko tiede tullut tiensä päähän? 10.02.2019 18:26 #4571

• psq
  • Poissa
  • Kultajäsen
  • Kultajäsen
Tuo hopeointi projekti oli oikeastaan kaikkein mielenkiintoisin vaihe koko hommassa. Mutta peilini hopeapinta on jo ajat sitten kärsinyt. Poistinkin hopepinnan jo ajat sitten ja peili kaipaisi uuden pinnan. Tällä kertaa voisi alumiinin laittaa. Tuolla Teknofokuksen sivuilla on tällainen ilmoitus:
"" Teknofokus on lopettanut peilien aluminoinnin. Toiminta jatkuu keväällä uuden yrittäjän toimesta.
Tälle sivulle tulee myöhemmin tarkempaa tietoa toiminnan jatkosta.""

Onko tiede tullut tiensä päähän? 10.02.2019 18:33 #4572

• Varaktori
  • Varaktori hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
Joo ei ole ilmeisesti sitä uutta yrittäjää löytynyt. Veikkaan ettei sille kovin paljoa kysyntää enää ole. Kaukoputkien hinnat ovat tulleet alas ja aika harva taitaa enää olla kiinnostunut tekemään peilejä itse.

Onko tiede tullut tiensä päähän? 11.02.2019 13:41 #4574

• psq
  • Poissa
  • Kultajäsen
  • Kultajäsen
Tuo ilmoitus on siis pitempään ollut sivulla eli tulevasta keväästä ei ole kyse. Kuitenkin, odottaisi myös ostetun putken peilin jossain vaiheessa tarvitsevan uuden käsittelyn. No ei varmaan hyvä business Suomen mittakaavassa näiden uusio-aluminointi. Kun sulla on tätä kokemusta, niin missä päin on lähin paikka, missä tuollaisen 6" peilin voisi aluminoida, onko suosituksia, ja mitä ne tuollaisesta about velottaisi. Entä miten posti on näitä lähetyksiä kohdellut :sick:

Onko tiede tullut tiensä päähän? 17.02.2019 09:57 #4575

• Varaktori
  • Varaktori hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
En oikein osaa mitään firmaa suositella. Omani ovat kulkeutuneet matkatavaroissa työmatkoja tehdessä Nottinghamiin ja aluminoituina samaisissa matkatavaroissa sitten takaisin. Tämä mikä nyt on työn alla ei kyllä matkalaukkuun mahdu... :whistle:

Siellä eräs proffa on minua näissä autellut vähän "off the record".

Onko tiede tullut tiensä päähän? 20.02.2019 19:47 #4576

• psq
  • Poissa
  • Kultajäsen
  • Kultajäsen
Oho, sulla on isompikin projekti menossa :woohoo:

Eipä oo mulla Nottinghamin reissuja tiedossa. Kuka siellä niitä peilejä muuten päällystää, Robin Hood vai :)

Hatun noston paikka projektillesi, toivottavasti kaikki menee ok.

Kyllähän googlettamalla noita aluminointi/hopeointi/kuparointi/etc. paikkoja tietty löytyy. Jenkeissä näytti tuollaisen 6" peilin aluminointi maksavan 45$ - 100$. Tuon nyt tuohon voisi uhratakin, mutta ennen lähettämistä peiliä voisi vähän focaultin testillä mittaillakin - ihan nostalgian merkeissä. Mihinkään parannustoimiin ei kyllä into taida riittää.

Onko tiede tullut tiensä päähän? 05.04.2019 10:27 #4577

• Varaktori
  • Varaktori hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
Ronchi-hilaa sille kannattaa ainakin vähän näyttää. Mulla on ihan työjuttuja siellä eikä ole Robin Hood tullut vielä vastaan, mutta peili käsittääkseni käväisee Lontoon lähellä. Jonnekin se lähtee ja alumiini on pinnassa kun tulee takaisin. :)

• Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.296 sekuntia